Saturday 6 June 2015

Hidup Susah

Pernah hidup susah? Aku pernah.

Tak sangka dalam usia begitu muda, aku pernah hidup susah. Duit takde. Dulu, aku lah 'bank' untuk kawan-kawan. Tak pernah kisah. Kawan punya pasal, no hal. Untuk partner lagilah tak kisah.

Aku tak tahulah kenapa, bila dapat partner je mesti yang jenis suka duit aku. Bukan aku komplen tak suka ke apa, tapi seolah mengambil kesempatan. Kalau aku tak beli, merajuk segala bagai. Pantang nampak $$$ masuk dalam bank aku, ada je barang nak beli. Handphone la, mp3 la dan etc. Tu tak masuk ngan family dia lagi. Yang ni pinjam yang tu pinjam. Tak kisah sebab family partner kan. Ngan ex no.2 even macam ni tapi aku still tak kopak.

Tapi, kehadiran Jebon mengubah semua hidup aku. Di sinilah bermulanya era kejatuhan aku. Dari berduit kepada tidak berduit. Salah aku jugak. Percaya dia bulat-bulat. Bagi dia pegang kad atm. Sampai satu masa, aku cek duit ada less than RM200. In a month 2000+ jd 200. Tak kisah. Sayang punya pasal kan.

Hidup cukup-cukup makan. Pulak tu Jebon bagi alasan macam-macam bila aku suh cari kerja. Harapkan aku sorang. Terpaksa tebalkan muka mintak hutang ngan member. Pastu terpaksa pinjam duit ngan member bila dah mati akal mana nak cari duit.

Apabila semuanya berakhir, baru aku celik yang aku ni bodoh. Benar kata Cotton Candy.

Dan hari ini, aku belajar dari kesilapan. Dari bawah aku start mendaki balik. Alhamdulillah, so far rezeki sentiasa ada. Simpanan RM5 yang aku buat start tahun lepas hampir cecah 1k. Yang dalam bank, alhamdulillah, masih ada.. Cukup untuk buat belanja tiap-tiap bulan. Dapat belanja parent, siblings, friends dan partner serta orang yang kita sayang.. dah cukup membahagiakan aku.

Tapi, bila semua ni terjadi..aku jadi agak berkira. Terutama beli barang untuk diri sendiri. Jangan harap aku nak beli melainkan sangat-sangat penting. Tapi, untuk orang lain cepat je tangan keluarkan duit. hahaha.. Takpelah, kebahagiaan orang lain juga merupakan kebahagiaan aku. :)

4 comments:

  1. Hmm.. Kite same perangai lor.. Berkira sgt nk beli untuk diri sendiri. Mesti ckp dlm hati.. Ehh x bole kene jimat ni.. Fikir mase dpn..
    Sekali bile kwn2 susah, famly mintk, partner nk pinjm.. No hal.. Ape bole buat. Dah hati kita rapuh mcm ni kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haahaha betul tu. Tapi kalau bab makan, yang tu tak berkira. Main bedal je..
      Hehe..takpe Cik Kiwi.. kalau memberi tu boleh membahagiakan kita, bukankah itu lebih bagus? :)

      Delete
  2. InsyaAllah. Moga cik Apple and partner melalu phase hidup yg lebih baik dari hari je hari, murah rezeki dan kesihatan yg baik untuk menjayakan impian msg2. Aminn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminn aminn aminn.. Thanx untuk doa. Semoga MaryH dan partner jugak melalui hari2 yang lebib baik, sentiasa bahagia dan berjaya dalam hidup. insyaAllah.. :)

      Delete