Friday 24 April 2020

Salam Ramadhan 2020

Sekejap je masa berlalu.. marhaban ya Ramadhan.

Ramadhan kali ini sangat berbeza. Dengan adanya Covid-19 - yang menghad pergerakan kita untuk ke sana dan ke sini. Tiada lagi solat terawih di masjid, moreh bersama.  Sungguh, ianya sangat berbeza. Dengan tiadanya lagi si dia dalam hidup aku. Tipu kalau aku cakap aku tak rasa kehilangan apatah lagi rasa kosong. 

Di malam Ramadhan, termenung aku sendiri. Sedih rasanya hati ni. 

Sebelum ni aku selalu bermonolog dengan diri sendiri;
"Tahun ni kau pose sorang2 la AJ.."
"Tahun ni dah tak sama puasanya tu"

Tapi, siapa sangka.. 

Di sebalik keluhan tu ada satu sinar cahaya. 
💚Aku tak puasa sorang2 pun tahun ni. Malah, bertambah mereka yang ada di sisi.
💚Tahun ni walaupun takde terawih di masjid, tapi manisnya tersangat indah.
💚Adanya mereka yang sentiasa bersama aku.
💚Banyak benda baru aku belajar tentang dunia ini.

Hidup tak selalu indah kan sayang. Kadang di atas, kadang di bawah.

Aku susun sepuluh jari, memohon kemaafan kepada kamu semua yang membaca.. baik kita kenal ataupun tak. Maaf atas segala kekhilafan aku selama ini. Semoga Ramadhan tahun ini memberi kita semua beribu barakah. 

No comments:

Post a Comment