Thursday 16 October 2014

Buku Baru

Apabila di saat kau berhadapan dengan wajah ibu tersayang, yang telah membawa kau di dalam perutnya selama sembilan bulan.. dan pada saat itu jugak, kau harus berkata jujur mengapa dan kenapa benda itu berlaku.

Bukan mudah untuk mengatakan, tapi harus dan mesti kerna untuk mendapatkan berkat daripada seorang ibu dan juga insan bergelar ayah.

Masih ingat entry aku pasal 14k tu? Pahit semana pun, malam tu aku terpaksa ceritakan segalanya namun agak bertapis. Aku tahu parent aku takkan marah tapi aku sebagai anak, tak sampai hati nak bagitau ke mana hilangnya semua tu. Rasa bersalah yang teramat. Dan kesalan tu aku rasa sampai hari ni even dorang tak pernah sebut or ungkit sikitpun pasal tu.

Aku tahu dorang dah tahu cerita sebenar cuma just nak dengar dari mulut aku. Satu persatu, aku ceritakan. Kenapa aku buat camtu. Dan kenapa aku senyap - menghilang. Bersebab.

Apa yang tersekat kat dalam dada selama ni, terasa lapang jap bila bagitau dorang walaupun tak semua aku ceritakan. Terkilan jugak aku rasa sebab barang bernilai tu.. satu-satunya pemberian mereka untuk aku. Hadiah untuk anak perempuan mereka. Tapi, aku seolah tak menghargai. Sedih, marah, kecewa, sesal.. semua ada dalam hati aku nih. Bila ingat mende ni, aku marah diri aku sendiri. Betapa bodohnya aku masa tu hanya kerana cinta.

Pujukan, kata-kata manis dan janji yang diungkapkan sewaktu mengambil barang tersebut dari tangan aku.. hanyalah sampah. Memang sial. Aku percaya kat dia bulat-bulat tapi cenggini dia buat kat aku. Last, aku jugak yang tanggung sorang-sorang.

Aku tak kisah 14k yang dah habis tu.. aku halalkan. Tapi apa yang aku kisah ialah barang tu je. Sampai mati, aku tak halalkan.. sampailah kau bagi balik barang tu. 

Dan malam itu juga, semua buku ditutup. Esoknya kami bukak buku baru, bersama langkahan kaki yang 'baru'. Alhamdulillah, buku baru yang dibuka ni sangat-sangat membawa aku kepada satu kehidupan yang bermakna.

Sesungguhnya, setiap yang berlaku pasti akan ada hikmahnya. Cuma, hikmah tu kita tak tahu bila kita akan rasa, nampak. 

3 comments:

  1. Sempena Awal Muharam, kita buka buku baru :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. buka buku baru bersama dunia dan pengalaman baru.. :)

      Delete
    2. Nothing to Fear. As long as we have FAITH. ;)

      Delete