Monday 6 October 2014

Dipilih Dan Memilih

Dalam hidup, kita memiliki dua pilihan iaitu MEMILIH atau DIPILIH. Jika kita memilih, maka pilihlah yang terbaik buat diri kita. Dan jika kita dipilih, maka jadilah yang terbaik buat dirinya.

Sepanjang perjalanan kisah cinta, kebanyakkannya aku merupakan insan yang dipilih. Dipilih atas dasar apa, aku tak tahu. Yang pasti, lamaran cinta daripada mereka untuk menjadikan aku teman hidup. Ada yang ditolak atas dasar persahabatan, dan ada juga aku menyambut tangan yang dihulur.

Menjadi insan yang dipilih, sangat-sangat bertuah kerana mereka akan mencuba sedaya upaya untuk membahagiakan diri kita. Apa jua hajat, impian dan harapan.. akan mereka cuba tunaikan. Hati dan perasaan dijaga kerana mereka yang memilih kita. Kalau boleh, walau secebis kuman sekalipun taknak hati kita terluka dek mereka. 

Untungkan jadi insan yang dipilih? :)

Untung, untunglah jugak.. tapi janganlah pernah amik kesempatan. Hargailah dirinya dan cubalah jadi yang terbaik! Kalau dulu suka sangat flirting sana, flirting sini atau pape jela yang tak molek tuh.. kalau tak dapat buangkan semua tabiat tu, at least kurangkan laa..

Dalam memilih, aku pernah memilih dan dirinya menjadi hak aku. Bahagia weh! Mana tak bahagia.. orang yang kita sayang, cinta jadi milik kita. Senyum je tiap-tiap hari. Tambahan pula, dalam memilih.. rupanya kita ni jugak adalah insan yang dipilihnya. Haa.. berpuluh kali gandalah bahagia tu...kan?kannn?

Namun ada kalanya.. apabila memilih, tidak semuanya indah. Kena rejek! Perghhhh...menusuk tertusuk segala suk sukk sumer tu sampai ke dalam kalbu dan sanubari. Cewah! ;p Sakitnya tu, aku tak tahulah nak cakap camne. Orang cakap, luka kat tangan letak ubat..nanti baiklah.. tapi kalau luka kat hati.. letaklah ubat papepun, susah nak baik. Siapa pernah lalu mende ni, pahamlah kan camne rasa tu.. Seolah hati ini ditikam - perit,perih. 

Tapi, ada jugak yang bila mereka buat pilihan memilih.. mereka tak berani nak luahkan. Sebab? Takut kena rejek.. Daripada kena rejek, dah lah sakit.. takpun nanti orang tu tak nak rapat ngan kita.. better zipkan mulut je kan?kan?? Bagi aku la.. biarlah kena rejek janji kau tahu jawapan dia daripada kau duk berteka-teki dia suka kat kau ke tak. Tu aku punya pendapatlah.. Sakit memang sakit, tapi once kau dah luah..kau akan rasa lega. :)

Dari sini jugaklah aku belajar untuk terima kenyataan. Belajar untuk terima orang yang kita sayang dan cinta sebagai sahabat. Belajar untuk lebih hargai sesuatu hubungan. Dan, belajar yang cinta itu tak semestinya memiliki.

p/s: Salam Aidiladha korang!

4 comments:

  1. Yeah..cinta tak semestinya memiliki namun jika kita dapat memiliki dan menaklukinya ia pasti lagi menarik dan kita lebih menghargainya.

    ReplyDelete
  2. Alamak.. Terasa lak bab yg flirt² tu.. Ekeke. Dulu muda mudi boleh la flirt² ni. Skrg dah bangke, tak lalu nak flirt. Cukup la sorg yg hado ni. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kann.. yg sorg tu pun susah nak jaga.. apatah lagi kalau pasang ramai..hehe

      Delete