Sunday 16 March 2014

'Awek Airport'

Saat mata bertaut, hati dengan pantas berkata 'cantiknya dia!'. Aku terserempak dengan dia dalam surau. Dia tengah betulkan shawl dia. Serba hitam - atas bawah. Termasuk bingkai kaca matanya. Perlahan aku keluar dari surau, perhatikan gelagat dia. Gelaknya, menarik perhatian aku.

Aku bergegas mengejar adik dan emak. Kami duduk di tempat berkumpul sementara menunggu ketua rombongan bagi tiket penerbangan. Aku nampak dia, menuju ke arah kami. Berdiri di sebelah kami bersama parent dan keluarga. Mata aku, kerap kali mencuri pandang.

Aku : Adik, rombongan kita ada ke yang muda selain kita nih? Maksud aku yang pompuan.

Adik : Eh, mana ade. Kite je haa muda. Kalau ade pun, laki..

Aku : Sure? Dah tu (sambil angkat kening ke arah awek airport) nampak gaya cam join kite je.

Adik : Umm, haah la. Tapi aku kompem! Aku cek dah namelist.

Aku : Ohh.. (muka sedih sebab baru berangan nak kenal2). Cantikkan dia tu? 

Aku bukan nak perasan ke hape ke.. tapi dia pun duk curi-curi pandang aku. Sambil melemparkan senyuman yang manis kat aku. Berhenti jantung aku berdegup jap! Aku pun balas dengan agak-agak. Manalah tahu dia senyum kat orang lain (padahal aku je haa kat situ). 

Eh, tetiba dia bawak keluar dia punya kamera. Sambil sengih-sengih, shoot arah aku. Aku ni malu-malu kucing konon, mengalihkan muka aku - pandang ke arah lain. Aku nampak dia senyum. Nak je aku p kat dia, tanya nama, mintak num fon. Tapi, sabar. Betulkan niat.

Aku perhati je gelagat dia. Gaya dia, sangat aku berkenan. Semuanya manis aku tengok. Makin lama tengok, makin terpaut. hahaha.. Serius, dia sangat cantik. Dah la putih, kulit perghh gebu! flawless omputeh kate..

Dan apabila di sana, jujur aku lupa dah pasal dia ni. Kosong. Tak sangka jugak, hubungan aku ngan mak dia sangat kamcing. Betapa rapatnya hubungan kami ni sampai dia cakap 'aku' 'kau' je ngan aku. Tapi, tidak aku. Hormat tetap hormat. Nak gi mana-mana, ditariklah aku ni haa. Usik mengusik takyah cakaplah.. Ada je benda yang kelakar.. Memang asyik gelak je bila ngan mak dia ni..

Bila dah nak balik Malaysia, baru aku teringat kat dia. Aku ingat nak follow dorang bila dah landing tu tapi tak kesampaian sebab luggage aku lambat keluar. Haizt, melepas nak jumpa dirinya. Tapi, parent aku ada cakap nanti free nak pergi rumah dorang. Apalagi, berbunga la hati ni haa.. hahaha..

Hai 'awek airport'.. Semoga kita jumpa lagi :)


No comments:

Post a Comment