Wednesday 5 March 2014

Shopping

Baru-baru ini, aku pergi bercuti ke suatu tempat. Sangat indah, sangat menenangkan. Hati rasa tenang, tenteram je waktu duk kat sana. Tambah pulak ngan cuaca ala-ala sejuk gitu. Memang lagi syiok laa.

Paling best kat sini ialah shopping. Untung kalau korang ni awek dan muda. Kompem korang dapat harga yang paling best. Barang yang beratus, boleh dapat dalam puluh-puluh takpun dalam seratus je . Hahaha.. tapi kena pandai la caranya. Kalau tak, memang seciput jela dia kasi kurang. kehkehkeh...

Eh, aku tak tipu oke. Ni dari pengalaman aku. Waktu mak dan ayah duk tawar menawar kat penjual tu, paling kurang dia bagi 140. Last price la tuh. Pastu aku pun masuk mencelah, sambil senyum cakap nak 100. Try luck je sebenarnya dan tak sangka memang dapat harga 100 tu. hahahaha..

Sejak peristiwa tu, pape barang, memang aku la jadi mangsa duk tawar menawar. Overall price yang aku dapat, 100. Yelah, orang letak harga 180, takkan nak mintak 80 kot. Tapi, kira okay la kan ngan harga 100 tuh. 

Paling best waktu beli perfume. Aku masuk, sambil senyum kat tuan kedai. Aku tanya harga perfume yang aku nak dan dia kasi aku 180. Okay, murah sangat kalau nak di bandingkan dengan harga kat Malaysia. Tak tahu lah kenapa, mulut aku ni ringan je cakap nak 50 je. Kamain terkejut beruk mamat tu. Dia kasi 150 tapi aku tetap ngan 50 aku. Dalam tawar menawar, senyum tu wajib oke! ahaksss.. Last price dia bagi 120. Aku up kan 10, kiranya 60. Dia cakap tak boleh sebab murah sangat. Aku pandang dia, buat muka kecewa, konon sedih laa.. pastu melangkah pergi. Tak sampai 10saat, dia cakap okay, 60. hahaha.. yes!yessss!!

Samalah waktu aku pergi tukar duit. Masa tu line sangat-sangat panjang. Dan aku satu-satunya yang muda kat situ. Tak sampai 5minit pun aku tunggu, terus dia mintak duit ngan aku. Setel. hahaha.. Tapi, kesian pulak aku tengok yang lain. hhihi. Dan ada sorang pakcik dari Malaysia jugak, nampak betapa cepatnya aku dapat tukar duit. Terus dia mintak tolong aku. Dan sekali lagi, kali ni tak sampai 3minit pun. ahakzz! :D

Itu tak kira pasal makanan lagi. Kalau pergi kedai yang jual secara borong tu, dari perut kosong korang masuk, sampai perut dah membuncit kenyang waktu keluar. Jalan sikit, orang ni hulur. Jalan sana sikit, orang tu duk hulur. Murah rezeki sangat untuk kite-kite yang pompuan ni. Lagi bonus kalau muda. Dah la makan free, harga pulak best.

Yang paling penting kat sini, senyum. Tak kiralah nak beli barang ke tak, senyum je. Kompem, dia akan bagi harga yang terbaik. 

Aku rindu makanan dia. Nyummmmm... :)

4 comments:

  1. Replies
    1. tersangat untung :)
      hehe.. sumer tu rezeki...

      Delete
    2. ahaks! alhamdulillah..
      can we be friend?
      i would like to know more about you.. ^_________^

      Delete
    3. yeah, sure.. :)
      eh, wanna know more bout me? ahakz!
      malu kite...hahahaha ;p

      Delete