Friday 11 April 2014

Oh Matematik

Dari kecik sampai naik sekolah menengah, aku duk belajar Matematik kena kira-kira. Tak kiralah operasi tambah ke, tolak, darab dan bahagi ke.. yang pasti PENGIRAAN. Kalau tak cukup jari nak kira, amik kalkulator. Sifir kena duk dalam kepala otak. Itu wajib!

Tapi.. bila aku dah masuk kolej, Matematik yang aku belajar selama ni macam sia-sia. Kosong. Kenapa? Sebab semua pengiraan tu dah takde oke! 1+1=2 tu memang dah buang jauh-jauh. Jangan haraplah ada pengiraan dalam Matematik yang aku belajar sekarang. Stresssssssss!!

Bila nak exam, yang ni la paling aku tak suka. Bukan duk sibuk hafal formula tapi duk hafal makna, pengertian, langkah-langkah dan yang sewaktu dengannya. Tu baru Matematik, kepala dah nak pecah. Tak masuk subjek lain lagi. 

Ada sekali tu kuar soalan 'Apakah maksud penyelesaian masalah?'. Gila kan. Aku pun main hentam jela jawabnye. Goreng ikut sedap aku je. Pastu, 'Apakah maksud polygon?'. hahaha.. Aku dah geleng-geleng kepala tengok kertas soalan. Duk pandang kawan aku kiri kanan. Masing-masing senyum. 

Yang aku tak leh blah satu soalan ni. Aku lupa bentuk soalan dia. Tapi kena selesaikan soalan tu dengan menggunakan gambar rajah. Tak silap aku pasal ayam. Satu habuk aku tak tahu camne nak solve. Last sekali, aku lukis ayam je kat tempat jawapan tu. hahaha.. 

Wajib kena hafal Model Polya. Tak pernah aku dengar selama ni. Kenalah hafal langkah-langkah model ni. Silap satu step, babai la kau.. Dan memang keluar pun soalan ni. Dia bagi soalan biasa tapi kena selesaikan mengikut model polya ni. 

Masalah rutin dan buka rutin laa. Pendekatan Heuristik laa.. Tu tak masuk strategi penyelesaian masalah. Biasa dia bagi satu soalan dan solve menggunakan strategi yang berlainan. Strategi yang aku ingatlah.. teka dan uji, simulasi, mencari pola dan melukis gambar rajah. 

Pastu kalau nak kira-kira kan, kena buat algoritma. Um, bende alah ni yang kite kira pakai blok asas sepuluh tu. Jenuh nak lukis blok tu dalam exam. Mujur main puluh-puluh je. Kalau ratus, gilaaa..!

Yang aku tak suka, soalan macam ni. 


Aku selesai soalan ni pakai gambar rajah. Aku lukis itik dan lembu lidi je. hahaha..

No comments:

Post a Comment