Friday 6 December 2013

Tayar Yang Bergolek

Setelah sekian lama aku meninggalkan bumi itu, akhirnya aku di beri kesempatan untuk memijaknya lagi sekali, cuma tempat berbeza namun di bawah nama yang sama. 

Perjalanan ke sana sangat mencabar dan pelbagai dugaan terpaksa aku tempuh. Hampir patah balik namun doa ku di makbulkan.. aku sampai jua walaupun lambat satu hari. Itu sudah memadai... Dapatlah jugak aku berhuha.. sambil relakskan mind..

Sewaktu empat tayar ini bergolek menyusuri jalan itu.. hanya Tuhan yang tahu perasaan aku. Aku tak mampu memandang mahupun menjeling sedikit pun tempat itu. Aku merebahkan badanku, cuba memekakkan telinga, memejamkan mata agar aku tidur... biarlah aku sampai ke destinasi tanpa perlu aku lihat jalan itu.. Tuhan dengar rintihan aku, aku tidur dengan mudahnya...

Aku terjaga, pandang sekeliling.. Alhamdulillah aku dah sampai.. Sempat jugak aku snap beberapa gambar untuk di jadikan kenangan..

Petang itu, aku berjalan pusing-pusing kawasan sekitar.. Deruan ombak sangat membahagiakan aku.. aku sukakan pantai, mententeramkan jiwa.. Bagi aku berjam-jam duk kat pantai pun aku tak kisah.. Biarlah hitam pun sebab kena cahaya matahari, aku tak kisah janji hati aku puas.. kekeke.. 

Malam itu, aku jalan-jalan kat bandar..nak isi perut yang dah mula merintih.. Bila perut dah kenyang, apa lagi.. shopping la.. hahaha.. Aku ni memang pantang nampak kedai baju.. gatal je kaki ni melangkah masuk pastu mula lah tengok yang ni berkenan, tengok yang tu berkenan.. ;p

Dah on the way balik.. eh ehh nampak pulak pasar malam.. so, singgah la kejap.. Dan aku pun beli baju lagi ==" ahahaha.. maaf, aku memang sukakan baju.. pastu cuci-cuci mata jap tengok ada yang berkenan di hati ke tak.. tetiba... ada mamat tegur..

Mamat: Awak, umur bape ni?

Aku: Ehh...??....huhhhh...

Mamat: Umur bape...saya tanya... *sambil tersenyum

Aku: Err... ** kenapa? (aku tak tahu la kenapa aku boleh jawab pertanyaan mamat nih... ngek betul..)

Mamat: Iyeke.. nampak lagi muda je.. macam 18,19 tahun je.. 

Aku: Eh tak laa.. betul la tu umur saya.. 

Mamat: Awak...

Aku: Saya pegi dulu ye... *senyum dan terus blah*

Bodoh pun ada jugak aku rasa sebab layan mamat tu.. Apsal la aku ramah sangat malam nih.. (marah kat diri sendiri)..

Malam tu aku tido sambil gelak sorang-sorang bukan sebab mamat tu k.. tapi sebab ada orang cakap telefon ngan aku time dia tengah mamai.. hahaha.. sangat comel..!

Esok tuh, aku keluar kejap beli something untuk mereka yang tersayang.. Pastu terus shoot balik hometown.. Kejap je kan aku duk sini.. nak buat macam mana, lari dari plan asal so nak tak nak terpaksa balik jugak.. Dan projek aku pun tak sempat di laksanakan.. huhh...! terpaksa cari setting lain pulak.. sobbsss...

Lagi sekali aku lalu jalan itu.... Hibanya hati ini.. Jalan yang sama pernah kami lalui bersama, bezanya hanya jenis tayar yang bergolek dan pemandunya.. Kenangan ligat berputar dalam otak fikiran aku.. ada yang indah, ada yang pedih, ada yang kecewa, ada yang bodoh, macam-macam... Ku tatapi sekeliling, rindunya... ku gagahi hati aku untuk lihat ianya sekali lagi meskipun hati menangis dan meraung.. 

Entah bila akan aku jejak bumi ini lagi... dan tayar bergolek yang manakah akan membawa aku ke sini lagi..

No comments:

Post a Comment