Wednesday 29 January 2014

Ekspedisi Gunung Dan Dia [Part 1]

Aku kaki mendaki gunung. Tapi aku tak dapat join atas sebab tertentu. Melihat persiapan mereka yang bakal mendaki gunung untuk CNY nanti, serius.. aku sangat terasa, sangat terkilan. Itu yang aku tunggu selama ini tapi tapi... haizttt.. 

Aku sangat mengharapkan. Iyelah, dah aku dah takde kaitan so buat apa la kan mereka nak jemput aku. Aku terpaksa let go ekspedisi Gunung Kinabalu yang bakal di daki bulan lapan nanti. Persiapan pun takde takkan la nak terus mendaki Kinabalu kan.. Gila ke hape.. Padahal, Gunung Kinabalu memang aku dah plan elok-elok ngan penasihat ekspedisi, siap plan step by step gunung apa yang perlu daki sebelum mendaki Kinabalu. Mungkin bukan rezeki aku kot.

Sangat sedih okay.. Dah la para pendaki ni memang kaki sporting nak mampus. Lebih-lebih lagi ada senior yang aku suka, boleh la cuci mata. Teringat pulak kenangan aku dan dia waktu mendaki Gunung Tahan.

Dia lah orang paling risau pasal aku sebab aku ni beginner. Dia ni legend. Aku ingat lagi meeting pertama kami. Aku lambat sikit untuk meeting tu sebab ada kerja nak settle. Kaki melangkah masuk je, aku pandang dia - dia pandang aku. Hensem okay! haha.. Dia ketua ekspedisi dan waktu dia bagi briefing tuh, mata dia tuh memang tak habis-habis duk pandang aku. 

Sejak hari tu, dia selalu text kawan aku macam mana persiapan aku sebab nak text aku memang tak dapatlah kan sebab aku tak bagi num fon aku. 

Hari mendaki tu, biasalah kena bahagikan makanan kan. Dia datang kat aku, ambil beberapa bahagian makanan yang perlu aku bawak. Maka, ringanlah beg aku. Dan beg aku adalah antara yang teringan.hoho..

Sepanjang mendaki, ada je pit stop, dia akan datang kat aku mintak air. Padahal kawan dia yang lain ada je kot air. Tapi dia terus meluru kat aku, senyum - mintak air. Cair aku jap okay! hahaha... 

Untuk memasak, kami dah agihkan beberapa kumpulan. Dan aku satu kumpulan ngan dia. Dia memang kalau boleh waktu kacau-kacau atas dapur tu, nak aku duduk sebelah dia. Betul, aku tak tipu pun. Dari breakfast, lunch hinggalah dinner. Dia akan panggil aku. Tak kiralah potong sayur ke, menggoreng ke.. memang aku akan duduk sebelah dia. Dan kalau boleh, dia nak masak lauk yang mana makanan aku bawak tuh. Beras pun, dia mintak beras aku dulu. Lagi ringanlah beg aku.. kihkihkih..

Paling best, waktu di puncak gunung. 3°C tak silap aku. Sejuk yang teramat. Dia datang kat aku, tanya "Apple, sejuk eh? Nak head cap tak?". Aku pun jawablah nak. "Jap eh, saya pergi ambil untuk awak..", terus berlari dia pergi ambil. "Nah, yang ni penting kalau kita mendaki gunung taw..", katanya. Aku ambil dan terus pakai. Senyuman jelas terukir di bibirnya.

Malam tu, hanya aku, dia dan kawan dia je lepak kat luar. Kami buat persiapan untuk masak breakfast esok. Macam-macam dia bercerita kat aku sehinggakan aku rasa kawan dia tu tak wujud langsung. Dia suruh aku beli baju sejuk macam dia barulah dapat keep warm the body sebab aku punya tuh yang biasa-biasa je. Dia siap suh aku try tapi taknak lah aku, malu ngan kawan dia.

Sebelum masuk khemah tu, alahai perut ni pulak buat hal. Puncak gunung, manalah ada toilet. Punca air pun jauh nak mampus. Aku dapatkan senior aku yang lain untuk teman aku. Tetiba dia datang dan tanya kenapa. Aku pun cakaplah hajat aku. Oh lupa nak cakap, bila macam ni.. takyah rasa malu okay bab-bab camni. Dia pun dengan sukarela nak teman aku. Omagoddd..hahaha.. 

"Dah bawak air?", tanya dia kat aku.
"Dah, dua..hehe..", jawab aku sambil tunjuk botol air kat dia.
"Tisu?"
"Dah..."
"Eh, cukup ke tu..? Biar saya pergi ambil untuk awak ye..". Terus dia pergi ambil tisu kat khemah dia dan hulurkan kat aku. Terharu.

Malu tu memang la malu, tapi dah situasi macam ni memang terpaksa buanglah perasaan malu tu dalam diri. Selesai semua tuh, kami berjalan ke khemah. Sebelum masuk tidur, aku bagi dia punya head cap. Iyelah, takkan la nak bawak masuk tidur, kesian la jugak kat dia kan. Dia pun mesti sejuk jugak. Dia senyum je. Tidurlah aku ngan lena malam tu. Iyeke lena? hahaha.. aku rasa tak. Sebab sejuk nak mampus..!


No comments:

Post a Comment