Friday 31 January 2014

Ekspedisi Gunung Dan Dia [Part 2]

Pertama kali dalam hidup aku, aku menikmati pagi yang cukup indah. Terbitnya sang fajar, di saat itu hanyalah kata-kata memuji Tuhan yang meniti di bibir. Sangat indah yang bisa membuat kamu kamu dan kamu menitiskan air mata. 

Ku mencari dirinya. Saling berpandangan tapi hanya senyum yang terukir. Kami mengabadikan gambar beramai-ramai di puncak gunung Tahan. Ada peluang je, dia akan berdiri di sebelah aku. Selesai bergambar, dia berpesan kat aku untuk kemas barang secepatnya.

Aku menolong dia melipat flyer. Mana barang-barang aku, aku masukkan dalam beg. Ada satu barang, entah milik siapa. Aku tanya dia samada dia punya. "Haah, ni barang saya. Apple, peganglah yang ni dulu boleh? Nanti dah sampai site, bagi kat saya ok..", katanya. Aku lihat ke arahnya, - senyum dan mengangguk.

"Apple, dah boleh gerak turun dah ni. Sebab kita nak sampai site sebelum maghrib. Takut tak sempat..", pesannya kat aku. "Memang nak turun dah ni, cuma tunggu mereka jap..", balas aku.

Sampai Bonsai tak silap aku. Penat, perut lapar. Aku rehat ngan mereka sambil ngap roti. Dia tengok aku makan dan datang kat aku. "Nah, roti..", aku hulurkan kat dia. Dah lepaskan semua penat lelah, kami mulakan perjalanan. Tetiba ada yang cramp. Terbantutlah sekejap perjalanan kami. Yang mana runner terpaksa pergi meninggalkan kami. Aku dan kawan aku, Knight jalan bersama dengan Epik. 

Jam dah pukul 6. Masing-masing tak solat lagi. Masa tu dia dah siap solat, dia bagi hint kat aku suruh aku gerak ngan dia sebab hari dah nak gelap. Aku minta dia gerak dulu sebab Knight tak solat lagi. Dia ada pesan, andai masuk maghrib tapi aku tak sampai lagi site, dia minta aku berhenti hormatkan waktu dalam 15minit. Kalau tak, memang benda buruk akan berlaku. Aku mengangguk, faham.

Dan, ternyata.. kejadian buruk berlaku terhadap aku dan Knight. Pengajaran buat kami dan mereka. Akan ku huraikan selanjutnya pada post yang akan datang.

Sampai site dalam pukul 11.30pm. Aku dan Knight penat, takut itu masih ada. Hanya Tuhan yang tahu betapa syukurnya kami. Aku nampak dia, riak wajah yang sangat cuak tapi lega. Dia suruh kami rehat. 

Runner mengagihkan air kepada kami yang lambat tiba ni. Tapi waktu tu, aku dan Knight masih tak dapat air. Aku mengadu kat Knight aku dahaga. Dan tetiba ada seseorang menghulurkan air kat aku - dia. Belum sempat aku ucap terima kasih, dia terus beredar meninggalkan aku. 

Aku tahu dia marah. 

Dah lepaskan penat dan lelah, aku ajak Knight mandi. Iyelah, dah berapa hari kami tak mandi. Dah alang-alang cuaca malam tu okay.. budak lelaki pulak dengan bahagianya duk bermandi-manda kat sungai. Kami tukar baju terus terjun sungai. Nikmatnya mandi. Kalau boleh nak berendam je dalam tu.

Selesai mandi - makan. Aku lihat dia sedang makan bersama kawannya. Aku duduk berhampiran dengannya. Tak bercakap. Bercakap pun sebab nak mintak lauk. Seolah tak menghiraukan antara satu sama lain.

Perut kenyang. Aku masuk tidur, dengan harapan esok perjalanan kami berjalan lancar. Iya, esok.. pengakhiran buat ekspedisi kami dan juga aku dan dia.


p/s: Happy Chinese New Year!

No comments:

Post a Comment