Friday 10 January 2014

Tetamu Malam Tahun Baru

Cerita ini mungkin dah basi tapi bila di ingatkan balik, ada kemanisannya.

Tepat jam 12 am, dapat aku dengar bunyi bunga api.. 'Hurm, dah masuk tahun baru..sekejap je..' bisik hati aku. Aku sambung layan movie. 

Tak lama lepas tu, pintu bilik aku di ketuk. Tokk..tok... Aku pergi bukak, oh dia rupanya. 

"Nak main game kat bilik kau boleh?", tanya dirinya sambil menghempaskan badan atas katil aku.

"Main la.. aku tak kisah pun. Lagipun aku bosan nih", balas aku.

"Aku sedih...", perlahan je suaranya sambil main game handphone aku.

"Sedih kenapa pulak? Mesti gaduh kan.. Gaduh pasal ape?" tanya aku pada dirinya.

Air mata dah mengalir perlahan membasahi pipi dia. Dia sambung ceritanya kat aku. "Haah.. gaduh sebab jeles. Dia jeles ngan mamat ni. Tapi salah aku jugak sebab tak bagitahu dia awal-awal.. bla..bla.."

"Ala, macam la kau ada papepun kan ngan mamat tuh. Yang dia nak jeles segala bagai tu kenapa? Salah korang jugak kan sebab nak rahsiakan sangat hubungan tuh. Bagi aku, mamat tu tak salah sebab dia tak tahu kau dah berpunya..", balas aku. Geram pun ada gak ngan boyfriend dia nih.

"Memanglah..", perlahan je dia jawab.

"Hurmm.. dah la.. Takyah sedih sangat k. Rilek laa.. benda kecik je kot. Malam ni kan tahun baru. Chill la k..Tengok aku ni haa, aku berduka gak tapi okay je.." kata aku sambil lemparkan senyuman.

"Eleh, sikit pun aku tak caye kau tengah sedih. Nampak okay je..cam takde masalah je.." sambil dia buat muka kat aku.

"Iyelah, aku sedih pun still buat muka bahagia..gelak-gelak.. Sebab tu kau tak tahu. Jom la layan lagu malam-malam buta cenggini.. boleh tenangkan sikit hati kau tuh." sambil aku kuatkan volume laptop aku. Berkaroke lah kami pada malam tahun baru seolah dunia ni kami yang punya. Oh hati, tabahlah.. 

Dah melalak, perut pun mula berbunyi. Aku pun ajak dia pergi makan. Bila makanan dah masuk dalam perut, mulalah mulut ni mintak nak mengunyah yang ini, yang itu.. Maka berpesta makananlah kami berdua di tahun baru. Sambil makan, berceritalah aku kat dia bagi menggembirakan hatinya dan pada masa yang sama untuk aku melepaskan rindu. Gelak ketawa kami memecahkan dingin sunyi pagi. 

Kami sambung lepak di bilik aku sambil plan our next hangout. Jam menunjukkan 3.30am dan mata aku dah start ngantuk tapi tak sampai hati la pulak nak halau tetamu yang datang. Kena la layan kan. Borak punya borak, akhirnya dia minta diri. 

Aku baring atas katil - capai handphone lalu mesej dia. 

'Happy new year! takyah sedih sangat..adat bercinta memang camtu.hehe.. Gudnite!'

'Haha, senget..!'

'Memang aku senget pun!haha. Tido la.. esok okay la tuh..'

Aku capai handphone lagi satu. Ku tatap - perih rasanya andai itu kebenarannya. Ku pejamkan mata, cuba melupakan. Semoga apabila aku buka mata esok hari, perasaan ini hilang terbang bersama angin pagi. 

p/s: Ternyata, tetamu ini hadirnya tepat pada masanya. Mengubati duka dan lara aku walaupun secebis.


No comments:

Post a Comment