Monday 20 January 2014

Kehilangan Dan Perpisahan

Dalam beberapa hari lagi, aku akan kehilangan Pearl. Aku tahu, hari ini bakal tiba tapi tidak aku jangkakan ianya secepat ini. Aku tak bersedia, sangat tak bersedia. 

Aku mesej Jade, untuk confirmkan tarikh.

'Jade, bila Pearl pindah?'
'Selasa ni.. eh, kitorang nak buat jamuan untuk Pearl. Jom la join..'

Esoknya, Jade post detail untuk jamuan tuh. Hanya kami-kami je.. iaitu cinta pertama Pearl. Aku tekad nak pergi walaupun aku agak segan sebenarnya disebabkan atas apa yang pernah aku buat. Tapi aku ketepi kan semua tuh demi Pearl.. Entah bila aku akan jumpa Pearl lagi.

Jam 8malam, aku dah ready nak gerak ke sana. Aku call Jade.

'Jade, sape lagi yang join? Kita-kita je kan..?'
'Haah..kita-kita je..cinta pertama Pearl.. Takde orang luar pun.'
'Oh, okaylah camtu..hehe..'
'Apple, aku nak cakap sikit.. Kau jangan terasa taw. Adalah sorang dia tanya aku, betul ke kau nak datang.. Dia cakap dia tak selesa kalau kau ade.. Tapi, kalau kau nak datang, datang jelah'
'Hmm.. Kau nak aku datang tak?'
'Weh, mestilah Apple..datanglah! Rindu kot kat kau.. Datanglah..!'

Aku drive slow je kereta aku. "Perlu ke aku pergi? Perlu ke?", bisik hati aku. "Ahh..persetankan ape orang cakap.. bila lagi aku nak jumpa Pearl.. Ni last kot..", aku tekad. Terus aku pecut kereta aku.

Sampai je, aku terus ke tempat majlis. Aku salam ngan Jade dan dia bagitahu aku sapa orang tuh. Cis, bukan orang yang ada kena-mengena ngan majlis ni pun. Macamlah aku nak gi sini nak jumpa dia. Lebih-lebih pulak orang tuh ngan aku. Haktuiihhhh... Agak menyampah la aku ngan budak tuh, kawan yang aku kenal hampir 10tahun kot tapi boleh pulak dia cakap camtu. Orang lain rileks je..tak cakap papepun. Siap mesej mintak aku datang sebab rindukan aku.

Ketibaan aku disambut Daddy. Rindunya kat kau, Daddy! Aku berdua ngan Daddy pergi kat bahagian belakang, kami sembang sepatah dua. Nampak di situ, air mukanya.. betapa dia rindukan aku. Betapa lega mukanya apabila melihat aku. Dia ada tanya aku pasal pemindahan aku. Terkejut aku camne dia tahu. "Aku tahu semua pasal kau.. Tak yah nak soroklah..haha..", katanya kat aku. Aku sekadar senyum. Dan dia bagitahu, yang dia akan sentiasa ada untuk aku. Apepun yang berlaku, aku boleh cari dia. Thanks Daddy! T___T

Daddy ajak aku masuk dalam, tolong tiup-tiup belon. Sewaktu kaki aku melangkah masuk, mereka..'adik-beradik' aku yang dah lama aku tak jumpa. Rindu sangat kat mereka. Masing-masing excited tengok aku.. lambai-lambai aku.. 'Apple...!' 'Hi Apple..' 'Apple, lamanya tak jumpa..' Itu yang lelaki. Pompuan pulak, macam biasalah.. peluk cium segala bagaikan. Ahhh.. rindunya semua nih. Macam mimpi pun ada.

Ada yang tetiba datang peluk aku dari belakang. Ada yang menjerit tengok aku.. 'Ahhhh...Apple...!!!' Terus peluk. Macam-macam gelagat mereka ni bila jumpa aku. Yelah, hampir setengah tahun kot aku tak jumpa dorang. Mereka tetap layan aku seperti biasa, seolah tiada apa yang pernah berlaku. Sebab itulah aku sayang mereka sangat-sangat.. dah seperti adik-beradik aku.

Akhirnya, setelah agak lama menunggu.. Pearl melangkah masuk. Hanya Tuhan tahu perasaan aku waktu aku nampak Pearl. Terubat rindu aku akhirnya. Terima kasih Tuhan berikan aku kesempatan untuk jumpa Pearl. Dia bahagia, jelas terpancar di wajahnya. Tapi hatinya berat untuk meninggalkan kami semua. Ucapan dimulakan dengan Daddy iaitu ketua kami, dulu kini dan selamanya. Seterusnya penolong kami. Kemudian Pearl. Banyak jugak flashback2 yang kami berkongsi malam tadi. Sangat indah tapi dalam masa yang sama menyedihkan. Dan malam ni, setelah sekian lama kami tidak berkumpul sebagai satu family. Last kami berkumpul bersama adalah 3tahun yang lepas.

Selesai sesi berucap, aktiviti kemuncak iaitu makan dan bergambar. Sangat happening okei! Penuh ngan gelak-ketawa dan lawak yang bodoh. Itulah kami. Aku, ambil sepotong kek dan hulurkan kepada Pearl. Tak sanggup aku menatap wajahnya. Aku beredar, join mereka ber'selfie'. Dan aku nampak, pandangan mata Pearl sentiasa melihat aku..terukir senyuman di bibirnya. Matanya sentiasa pandang ke arah aku dan aku tahu apa makna pandangan itu.

Dah berposing segala bagai, aku ambil sepinggan kek dan bawakan untuk Pearl. Kami pandang satu sama lain, senyum. Aku mohon maaf kat Pearl dan aku cium tangannya. Kami berdua sembang, seperti biasa.

'I thought Apple tak datang dah malam ni..' katanya kat aku sambil buat muka sedih.
'Apple datang ni pun demi Pearl.. sebab tak tahu bila kite boleh jumpa lagi kan..' sambil senyum.
'Betul la tu kan...'
'Cakap nak datang umah.. sombong...' sambil aku poke lengan Pearl.
'Tak la Apple..aritu nak datang, tapi takut ganggu sebab time tu cuti..'
'Umm..yelah.. Parent tunggu taw Pearl datang..Kenapa tak contact je..'
'Parent Pearl ada jugak ajak.. takut Apple busy.. Takpe, kim salam jela kat parent k..'
'Kenapa mintak pindah sana? Kenapa tak bandar B?'
'Uih, jauhlah.. Apple nak jaga ke?'
'Ehh, why not? I can take care of you..haha'
'Eleh, kononlah kan..hahaha..'

Aku dan Pearl, perbualan kami memang camni. Seperti kawan, tapi aku tetap menghormatinya sebagai tutor aku, lecturer aku. Dia lah tempat aku mengadu, tempat aku luahkan perasaan.. dan dia jugaklah yang sentiasa memberi sokongan kat aku, yang bangunkan aku waktu aku tersungkur.

Selesai majlis, aku dan dua sahabat mengiringi Pearl ke rumahnya. Lama tak jejakkan ke sana. Di sinilah, tempat yang biasa aku lepak ngan Pearl.. golek-golek sambil tengok tv, masak, borak-borak yang entah pape. Mungkin ini adalah kali terakhir aku pijak rumah ini.

Dah letakkan semua hadiah Pearl, aku mintak izin untuk pulang. Berat sangat hati ini waktu bersalam ngan Pearl.

"See you again, Pearl.. See you in KL, JB, S'pore, Melaka, N.9, Perak, PP.." kata aku sambil senyum.
"Amboi, JB..haha.. Yea, see you anywhere Apple..." balasnya.
"Bye Pearl..! Love you....!".. dan diikuti 'love you' oleh sahabat aku.
"Bye..." balas Pearl.
"Love you Pearl..love you..love you......!", jerit aku.
"Love you all too.. muahhh..muaahhhh muahhh.....", sambil Pearl buat gaya xoxo..
"Haha..amboi Pearl.. muahh muahh jugakk....", kata aku sambil pandang ke arahnya dan senyum.

Sebelum pulang, aku jumpa mereka. Salam-salam. Sayangnya aku kat mereka. Sayang sangat. Tapi aku tak sempat jumpa Jade dan Daddy. wuuuu...

Hiba, pedih sangat waktu masuk dalam kereta. Aku dah tak berjuang dengan mereka. Sedih rasanya nak pulang, berat untuk meninggalkan mereka. Sikit terkilan.. andai semua itu tidak terjadi.. andai aku masih di sini bersama mereka, berjuang dengan mereka hingga ke akhirnya.. Aku tatap wajah mereka, aku tahu ini bukan perpisahan.. tapi bilakah kami bakal bersua lagi.

Aku drive tapi otak pun tak tahu la ke mana melayang. Laju je aku tekan minyak. Mujurlah, tengah malam macam ni takde kereta sangat. Mencelah sana, mencelah sini aku bawak. Apa yang best bila otak melayang ni ialah aku dapat praktiskan skill driving aku. Memang tip top lah. hahaha..

Aku takkan pernah lupakan malam ini. Entah bila lagi kami dapat berkumpul sebegini, satu family. Dan aku juga takkan pernah lupakan cara Daddy pandang aku malam ini. Pandangan yang selama ini aku nantikan di mana menunjukkan betapa sayangnya dia kat aku, rindunya dia kat aku, care nya dia kat aku...

Semoga Pearl hidup bahagia di tempat baru. Jangan jadikan ini yang terakhir untuk kami. Semoga kami dapat bertemu kembali dan berkumpul seperti family lagi. Pearl dan merekalah selamanya 'family' aku di dunia dan akhirat.


p/s: Rindu nak main badminton dan futsal dengan mereka :')


No comments:

Post a Comment