Tuesday 21 January 2014

Emas

Kata-kata itu masih berlegar dalam fikiran aku.

Emas di tangan, ingin ku genggam tapi seolah ianya bukan milik aku. Emas di hadapan mata aku; aku endahkan, tidak dihiraukan. Emas yang di dalam, sibuk ku gali - entah bila dapat aku miliki. 

Tepuk dada, tanya hati. 

Entah mengapa, hati berkata biarlah penat menggali.. biarlah berhempas pulas sekalipun, jangan pernah berhenti menggali. Mana tahu mungkin esok, lusa, minggu depan, bulan depan, tahun depan emas yang digali itu bisa aku peroleh. 

Di depan mata, mengapa tidak di kaut je? Di ambil je? Tak perlu bersusah payah menggali segala bagai. Betul, benar.. boleh je untuk aku capai, simpan. Tapi adil kah? Secebis itu memang ada. Mungkin jikalau satu hari nanti emas itu tetap di situ, tak di ambil orang.. akan ku ambilnya. Mungkin.

Di saat engkau menggali, di saat engkau ada peluang untuk mengambil emas di depan mata.. pernahkah engkau fikir emas di tangan yang engkau genggam sekarang? Emas, lama-lama pasti akan pudar jugak tapi dah berkali aku polish, basuh. Berkilatnya tak seperti dulu. Harga memang mahal, tapi apa guna aku simpan andai aku dah tak pakainya lagi. 

Entah.

Ada yang berkata, bodoh. Ada yang berkata, ambil je emas depan mata tu - simpan elok-elok. Ada yang berkata, buanglah emas dalam genggaman tu dan ganti yang baru. Ada jugak yang persoal, sampai bila nak menggali. Ada yang minta untuk teruskan dengan penggalian tuh.

Pilihlah yang membahagiakan. Pilihlah yang boleh buat engkau berpuas hati.


Ku termenung, merenung.


Mengapa emas, bukan berlian?


No comments:

Post a Comment