Tuesday 12 November 2013

Babai Jade...

Arini aku shoot ke stesen bas untuk jumpa Jade. Mungkin yang terakhir, aku tak tahu.. Sebelum tu, aku ada buat something untuk Jade.. 

Sampai je, syahdu sangat aku rasa. Dah lama aku tak bersua ngan Jade. Salam, peluk. Macam-macam cerita yang keluar, maklum la lama tak jumpa. Gelak-gelak.. Siyes, aku rindukan ketawa dia.. dan arini aku dapat dengar semua tu, dapat lihat senyumannya.. *seolah-olah aku pendam perasaan kat Jade kan...* Walau macam mana sekalipun, aku takkan pernah benarkan hati aku jatuh cinta kat dia. Aku bukan jenis yang ambil hak kawan. Cukuplah hanya sekadar teman tapi mesra.

Aku hulurkan dia barang tu..

"Nah untuk kau..", sambil senyum
"Eh,apa ni Apple..?hahaha..."
"Ala, ambil jela.. untuk kau.. bukak dalam bas tau, bukan sekarang.."
"Thanks Apple...heee..."

Tiba masanya Jade naik bas. Aku (mestilah kena gentleman kan..) tolong dia angkut beg sampai la kat bas dia. Sempat jugak aku pesan kat dia..

"Jaga diri elok-elok tau Jade.. aku sayang kau sangat.. Sorry untuk segalanya.. Aku dah tak dapat nak protect kau macam dulu lagi.."

Matanya dah bergenang air mata. Maka, gugurlah kristal-kristal ke pipinya.. Sambil senyum, aku kesatkan air matanya.. "Kau kan kuat.. Nanti ada masa kita jumpa lagi.. Mungkin aku akan pergi jauh, tapi aku akan sentiasa ada dengan kau.." Terus aku peluk Jade.

"Aku janji, aku akan ada untuk kau.. Kau nak pergi mana,aku akan bawakkan.. nak lepak sama-sama, aku pick up kau..." bisik aku ke telinganya.

Perlahan aku lepaskan pelukanku..

"Apple,aku jumpa kau sem depan tau.. kat kolej.." sambil mengesat air matanya.
"Tak Jade. Takkan.. Kita boleh jumpa, tapi bukan sana..."
"Janganlah.. tak best....aku rasa macam...macam...." dia tak dapat habiskan ayatnya, air matanya mengalir laju.

Aku peluk dia sekali lagi. Comfort dirinya. Kemudian aku minta dia habiskan ayatnya.. Jade cakap..

"Aku rasa macam lain kalau kau takde.. rasa kosong.. rasa kehilangan...sangat-sangat terasa..."

Aku hanya mampu tersenyum, menahan air mata mengalir.. biarlah hanya hati yang menangis.. Aku taknak Jade tengok aku menangis..

"Aku pun tak nak semua ni Jade. Kau ingat senang ke aku nak tinggalkan semua ni.. Lebih-lebih lagi kau..." detik hati aku.

Aku hanya berjanji dengan Jade, apa-apa sekalipun, aku akan ada untuk dirinya.. Aku pesan dia untuk kuat dan tabah.. 'aku sayang kau' hatiku berkata lagi.

Lambaian selamat tinggal. Bilakah kita akan bersua lagi Jade? I'm gonna miss you, Jade..

Aku ingin menjaganya lagi, tapi mungkin bukan takdir aku.. Walaupun begitu, aku gembira mempunyai sahabat sepertinya.. 

Persahabatan inilah yang aku cari selama ini.. Ketawa bersama, menangis bersama...

p/s: Tengah tulis entri ni, kuar plak lagu hindustan yang sedih.. memahami betul Winamp aku ni ngan perasaan aku.. :'(


No comments:

Post a Comment